Meer informatie
Muziektheater - Venetia's air UITGESTELD (17-01-2021)
Kaarten bestellenVoorstelling door LUKKADoor de aangescherpte COVID-19 maatregelen
en de strengere lock-down t/m 19 januari ’21 zien wij ons helaas genoodzaakt de
eerste voorstelling van het nieuwe jaar, Venetia’s Air van LUKKA op 17 januari,
uit te stellen tot komend najaar 2021.
Een nieuwe datum voor dit spektakel is nog
niet bekend maar zal op de site worden vermeld zodra hier meer duidelijkheid over is. De reeds gekochte kaarten
blijven ook voor de nieuwe datum geldig – mocht u een andere regeling willen
treffen zoals teruggave aankoopbedrag dan graag even contact opnemen met info@stichting-kasteelvanrhoon.nl.
We vertrouwen op uw begrip hiervoor en hopen u in het
nieuwe culturele jaar onder betere omstandigheden wel te kunnen verwelkomen op
ons mooie Kasteel van Rhoon
-0-0-0-0-0-0-0-0-
Het aantal beschikbare kaarten wordt voorlopig op 30 gezet, het maximale dat we momenteel onder de huidige regelgeving van het RIVM kunnen plaatsen. Mochten later in het seizoen de regels worden versoepeld, hetgeen wij uiteraard hopen, dan kan dit maximum aantal worden aangepast.
Over LUKKA
LUKKA is een
muziektheaterstichting die sinds enige jaren bestaat, en haar 3de voorstelling
uit gaat brengen. Zij zijn bezig met een drieluik waarin interessante vrouwen
uit de 17de eeuw stem krijgen. De stem die zij niet kregen in hun tijd, waarin
zij vaak buiten het publieke domein werden gehouden. Hun stemmen vermengen zich
met de onze. Venetia’s verhaal is verrassend eigentijds, of eigentijds te
interpreteren.
LUKKA maakt gebruik van beamerbeelden die de tijd en schilderijen/portretten
neerzetten, en animeren. LUKKA’s voorstellingen ademen muziek: oude
muziekinstrumenten, als viola da gamba, luit, virginaal worden live bespeeld;
teksten, al dan niet historisch (poëzie, literatuur), worden klank of worden
verklankt.
LUKKA maakt haar voorstellingen speciaal voor historische locaties, waarbij
beide elkaar sfeervol versterken. De voorstelling vult het kasteel of de
buitenplaats met een levend gebeuren, én de voorstelling komt prachtig tot haar
recht in de historische omgeving!
Venetia Digby (geb. Stanley) was een schoonheid in haar tijd, en was
inspiratiebron voor vele kunstenaars. Maar wie was zij werkelijk?
Vrijheidsdrang, (verlies van) schoonheid en jaloezie zijn de ontvlambare mix
die tot haar dramatische einde hebben geleid.
”Venetia’s air” is de tweede voorstelling in dit drieluik. Eerder speelde LUKKA
"Variaties op Vermeer”, waarin vrouwen uit het leven van Johannes Vermeer aan
het woord kwamen. Deze voorstelling werd ondermeer gespeeld op Kasteel
Amerongen, waar ze grote bijval oogstten. "Venetia’s air” gaat eind maart 2020 in première in het
Muiderslot.
Over Venetia’s air, een
muziektheatervoorstelling
Een tijdloos verhaal over
de obsessie met schoonheid en hoe een vrouw vecht voor erkenning van haar
talenten in het Engeland van de 17de eeuw.
In innige omarming met een
schilderij door zijn vriend Anthony van Dyck, zo zien we Kenelm Digby in diepe
rouw gedompeld na de plotselinge dood van zijn jonge vrouw Venetia. Volledig
idolaat draaien al zijn gedachten rond haar. Hij heeft haar intens lief. Als
een schilderij. Zijn eigen prachtige Venetia.
Is het liefde of hysterische jaloezie, dat hij haar als een godin op een
voetstuk zet en de rest van zijn leven rouwt?
Venetia Stanley was
beroemd om haar schoonheid en werd door velen bewonderd. Ze was rijk, van adel,
intelligent. Als zij langskwam liepen mensen uit. Een ‘icoon’ was zij. Een
voorbeeld, een object van schoonheid én afgunst. Bekende kunstenaars schreven
over haar, verbeeldden haar, maakten toneel ter ere van haar, hielden van haar.
Zoals dichter Ben Jonson en hofschilder Anthony van Dyck.
Maar wie was zij achter de
façade van dat "stardom"? Een eigenzinnige vrouw, op zoek naar
ontwikkeling in een tijd waarin vrouwen dat niet gegund werd. Die hing aan haar
schoonheid en vocht tegen het ouder worden, mede omdat die schoonheid een weg
naar een plek in de wereld betekende. Ze ging jong dood, onder geheimzinnige
omstandigheden. Had dat te maken met de alchemistische kennis van haar jaloerse
man, Kenelm Digby, of wist zij zelf meer van chemie dan men vermoedde?
We weten niet veel over
haar. Geschiedenis gaat meestal over mannen. Daarom haalt "Venetia’s
air" juist deze vrouw naar voren. Wie was zij, hoe zou ze kúnnen zijn, als
we de bewondering afpellen, maar ons voorstellen wat zij deed in haar
persoonlijke leven. Hoe ze dacht, hoe haar stem klonk. Wat was haar kracht? Wat
waren haar angsten en zwakheden?Hoe probeerde zij in het
leven van die tijd haar plaats te vinden? Onze Venetia kan goed tekenen, had
gevoel voor wetenschap en was niet vanzelfsprekend bereid alsmaar achter haar
man verstopt te zijn.
Vrouw-zijn in de 17e eeuw
LUKKA zet haar mening
tegenover die van de overleveringen van de beroemde mannen om haar heen. Een
zoektocht naar het leven van vrouwen in de 17de eeuw, levend in de afscherming
van het huis of een klooster. Wat was de betekenis van vrouwen en vrouwelijke
kunstenaars in de 16de en 17de eeuw? Een vrouw mocht het publieke domein niet
betreden. Maar zelfs vrouwen die tegen de stroom in wel hun zichtbaarheid
veroverden lijken door de geschiedenis vergeten te zijn.Vandaag hebben deze
vrouwen ons nog veel te vertellen. "Venetia’s air” vertelt
net als de vorige productie "Variaties op Vermeer” het verhaal van een van hen.
Over schoonheid. De angst voor het verlies ervan. Over liefde. Over
persoonlijke vrijheid. En over geleefd worden
door normen die beknellen.
De productie
In beide producties is de
muziek uit die tijd live, nu op viola da gamba en luit. Liederen van oa William
Byrd en John Dowland worden live gezongen. Een verteller verbindt de scènes en
vormt de brug met het publiek om het verhaal, de oude teksten, beelden en
klanken te kunnen binnengaan. En hij laat zien hoe onze tijd toch ook best veel
lijkt op toen. Beelden en schilderijen
worden geprojecteerd op de achtergrond en voegen zo een laag aan het verhaal
toe.
- Het centrale karakter,
Venetia Digby, wordt gezongen en gespeeld door Jildou Kroes.
- De rollen van de manlijke
personages en de verteller worden allen door Brecht Hermans vertolkt.
- De viola da gamba wordt
bespeeld door Inés Salinas Blasco en op de luit horen we Elly van Munster.
Terug naar agenda