Meer informatie

Muziektheater - Venetia's air (17-01-2021)

Kaarten bestellen

Voorstelling door LUKKA

Het aantal beschikbare kaarten wordt voorlopig op 40 gezet, het maximale dat we momenteel onder de huidige regelgeving van het RIVM kunnen plaatsen. Mochten later in het seizoen de regels worden versoepeld, hetgeen wij uiteraard hopen, dan kan dit maximum aantal worden aangepast.

Over LUKKA
LUKKA is een muziektheaterstichting die sinds enige jaren bestaat, en haar 3de voorstelling uit gaat brengen. Zij zijn bezig met een drieluik waarin interessante vrouwen uit de 17de eeuw stem krijgen. De stem die zij niet kregen in hun tijd, waarin zij vaak buiten het publieke domein werden gehouden. Hun stemmen vermengen zich met de onze. Venetia’s verhaal is verrassend eigentijds, of eigentijds te interpreteren.

LUKKA maakt gebruik van beamerbeelden die de tijd en schilderijen/portretten neerzetten, en animeren. LUKKA’s voorstellingen ademen muziek: oude muziekinstrumenten, als viola da gamba, luit, virginaal worden live bespeeld; teksten, al dan niet historisch (poëzie, literatuur), worden klank of worden verklankt.

LUKKA maakt haar voorstellingen speciaal voor historische locaties, waarbij beide elkaar sfeervol versterken.  De voorstelling vult het kasteel of de buitenplaats met een levend gebeuren, én de voorstelling komt prachtig tot haar recht in de historische omgeving!

Venetia Digby (geb. Stanley) was een schoonheid in haar tijd, en was inspiratiebron voor vele kunstenaars. Maar wie was zij werkelijk? Vrijheidsdrang, (verlies van) schoonheid en jaloezie zijn de ontvlambare mix die tot haar dramatische einde hebben geleid.
”Venetia’s air” is de tweede voorstelling in dit drieluik. Eerder speelde LUKKA "Variaties op Vermeer”, waarin vrouwen uit het leven van Johannes Vermeer aan het woord kwamen. Deze voorstelling werd ondermeer gespeeld op Kasteel Amerongen, waar ze grote bijval oogstten. "Venetia’s air” gaat eind maart 2020 in première in het Muiderslot.


Over Venetia’s air, een muziektheatervoorstelling 
Een tijdloos verhaal over de obsessie met schoonheid en hoe een vrouw vecht voor erkenning van haar talenten in het Engeland van de 17de eeuw. 

In innige omarming met een schilderij door zijn vriend Anthony van Dyck, zo zien we Kenelm Digby in diepe rouw gedompeld na de plotselinge dood van zijn jonge vrouw Venetia. Volledig idolaat draaien al zijn gedachten rond haar. Hij heeft haar intens lief. Als een schilderij. Zijn eigen prachtige Venetia.  Is het liefde of hysterische jaloezie, dat hij haar als een godin op een voetstuk zet en de rest van zijn leven rouwt?  

Venetia Stanley was beroemd om haar schoonheid en werd door velen bewonderd. Ze was rijk, van adel, intelligent. Als zij langskwam liepen mensen uit. Een ‘icoon’ was zij. Een voorbeeld, een object van schoonheid én afgunst. Bekende kunstenaars schreven over haar, verbeeldden haar, maakten toneel ter ere van haar, hielden van haar. Zoals dichter Ben Jonson en hofschilder Anthony van Dyck.   

Maar wie was zij achter de façade van dat "stardom"? Een eigenzinnige vrouw, op zoek naar ontwikkeling in een tijd waarin vrouwen dat niet gegund werd. Die hing aan haar schoonheid en vocht tegen het ouder worden, mede omdat die schoonheid een weg naar een plek in de wereld betekende. Ze ging jong dood, onder geheimzinnige omstandigheden. Had dat te maken met de alchemistische kennis van haar jaloerse man, Kenelm Digby, of wist zij zelf meer van chemie dan men vermoedde? 

We weten niet veel over haar. Geschiedenis gaat meestal over mannen. Daarom haalt "Venetia’s air" juist deze vrouw naar voren. Wie was zij, hoe zou ze kúnnen zijn, als we de bewondering afpellen, maar ons voorstellen wat zij deed in haar persoonlijke leven. Hoe ze dacht, hoe haar stem klonk. Wat was haar kracht? Wat waren haar angsten en zwakheden?Hoe probeerde zij in het leven van die tijd haar plaats te vinden? Onze Venetia kan goed tekenen, had gevoel voor wetenschap en was niet vanzelfsprekend bereid alsmaar achter haar man verstopt te zijn. 

Vrouw-zijn in de 17e eeuw
LUKKA zet haar mening tegenover die van de overleveringen van de beroemde mannen om haar heen. Een zoektocht naar het leven van vrouwen in de 17de eeuw, levend in de afscherming van het huis of een klooster. Wat was de betekenis van vrouwen en vrouwelijke kunstenaars in de 16de en 17de eeuw? Een vrouw mocht het publieke domein niet betreden. Maar zelfs vrouwen die tegen de stroom in wel hun zichtbaarheid veroverden lijken door de geschiedenis vergeten te zijn.Vandaag hebben deze vrouwen ons nog veel te vertellen. "Venetia’s air” vertelt net als de vorige productie "Variaties op Vermeer” het verhaal van een van hen. Over schoonheid. De angst voor het verlies ervan. Over liefde. Over persoonlijke vrijheid. En over geleefd worden door normen die beknellen. 

De productie
In beide producties is de muziek uit die tijd live, nu op viola da gamba en luit. Liederen van oa William Byrd en John Dowland worden live gezongen. Een verteller verbindt de scènes en vormt de brug met het publiek om het verhaal, de oude teksten, beelden en klanken te kunnen binnengaan. En hij laat zien hoe onze tijd toch ook best veel lijkt op toen. Beelden en schilderijen worden geprojecteerd op de achtergrond en voegen zo een laag aan het verhaal toe. 

  • Het centrale karakter, Venetia Digby, wordt gezongen en gespeeld door Jildou Kroes.
  • De rollen van de manlijke personages en de verteller worden allen door Brecht Hermans vertolkt.
  • De viola da gamba wordt bespeeld door Inés Salinas Blasco en op de luit horen we Elly van Munster.


Terug naar agenda

Masterlinks Internet Solutions 2020