Mostert & Dool

Woensdag 20 september 2017

Van zaterdag 7 tot en met zondag 29 oktober exposeren kunstenaars John Mostert en Rein Dool op de Klokkezolder van het Kasteel van Rhoon. De expositie is gedurende deze periode op zaterdagen en zondagen gratis te bezoeken.

De beelden van John Mostert (1959) ontlokken de toeschouwer vaak een glimlach van herkenning. Na een lange creatieve zoektocht is John gefascineerd geraakt door het ambacht brons gieten en heeft hij een eigen verfijnde stijl ontwikkeld. Naast het edelmetaal brons werkt hij ook in natuursteen en laat hij zijn ideeën uitwerken in cortenstaal of door middel van fotografie. Al twee keer werd zijn werk geëxposeerd tijdens de Zomerexpo in het Gemeentemuseum Den Haag. Afgelopen zomer werden twee werken geselecteerd voor de Zomerexpo in museum de Fundatie Zwolle. Ruim 15 jaar geleden ontmoette hij tijdens zijn dagelijkse werk als timmerman Rein Dool:

Rein Dool (1933) exposeert vanaf 1951 schilderijen, tekeningen, aquarellen, litho’s, beelden en keramiek in diversegaleries en musea. Hij was van 1979 tot 1989 docent aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in‘s-Hertogenbosch. Voor zijn aquarellen won hij landelijke prijzen, in 1958 de Collemprijs en in 1989 de Jeanne Oostingprijs. In 2015 zijn een groot aantal tekeningen aangekocht door het Rijksmuseum te Amsterdam. Op de tentoonstelling in het kasteel van Rhoon zijn tekeningen, aquarellen en olieverfschilderijen te zien uit verschillende perioden t/m 2017 (aquarellen). Rein woont en werkt in Dordrecht.

Al gauw bleek er tussen beide kunstenaars op velerlei gebied een gezamenlijke interesse en passie te zijn voor beeldende kunst en musiceren en liefde voor vak en ambacht. Het was de start van een hechte vriendschap. Mostert en Dool hopen dat deze expositie hun vriendschap zal weerspiegelen.

Deel deze pagina:
Delen op Twitter Delen op Facebook Delen op Linkedin Delen op Google+