Academy van het Rotterdams Philharmonisch Orkest

Empirezaal
Prijs

Kaarten bestellen

Ook dit seizoen is de commissie Klassiek-Kamermuziek van de Stichting Kasteel van Rhoon er weer in geslaagd een bijzonder optreden te boeken voor de zondagmorgen, en wel op 26 mei a.s. om 11:30 uur in de Empirezaal van het Kasteel: de Academie van het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Sinds het concertseizoen 2021/2022 nodigt het Rotterdams Philharmonisch jaarlijks een groep jonge talentvolle internationale strijkers uit om deel te nemen aan de orkestacademie.
Zij spelen mee in het orkest en worden daarin begeleid door de aanvoerders en andere musici, ook nemen zij o.a. deel aan educatie- en kamermuziekprojecten.
Het doel is om tijdens het concertjaar zoveel mogelijk ervaring op te doen. Met de orkestacademie wil het RPhO bijdragen aan een mooie start van de muzikale carrière van jonge musici.

Achtergrondinformatie van de uitvoerende musici (korte versie – langere versie KLIK HIER):

Julie Adelsteinsson - Hallo, mijn naam is Julie en ik ben een Luxemburgse violiste met IJslandse roots. Na eerst in Rotterdam en daarna in Graz te hebben gestudeerd, ben ik enorm blij om weer terug te zijn in Rotterdam. Naast het spelen van viool geniet ik er enorm van om nieuwe plekken te ontdekken en tijd door te brengen met mijn goede vrienden. Omdat ik op het platteland ben opgegroeid, houd ik ook erg van lange wandelingen in de natuur.

Lana Trimmer – Lana Trimmer werd in 1996 geboren in Cheltenham, Engeland en begon vioollessen op driejarige leeftijd. Ze kreeg een plaats bij de Royal College of Music Junior Department op 7-jarige leeftijd, waardoor ze destijds de jongste leerling daar was. Ze studeerde ook aan de Junior Guildhall School voor Muziek en Drama met Marius Bedeschi. Zij voltooide haar masterstudie cum laude aan de Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien onder leiding van Boris Brovtsyn.

Almudena González-Navarro - Ik kom uit een klein gezin in Madrid, Spanje. Ik begon muziek te studeren toen ik vijf was, op een heel ongedwongen manier: ik wilde gewoon viool spelen zoals de hoofdpersoon uit mijn favoriete boek. Mijn grote liefde voor muziek, en vooral voor de altviool, ontstond toen ik besefte hoe geweldig het was om muzikale ervaringen te delen met vrienden en collega's, en hoeveel we van elkaar kunnen leren, zowel op het podium als daarbuiten. Ik raak erg geïnspireerd door het delen van quality time met mijn goede vrienden en familie, wat kan betekenen dat we samen een lekkere maaltijd, koffie of een wandeling delen en praten over de meest en minst belangrijke dingen in het leven. Naast -uiteraard- muziek, houd ik erg van lezen en theaterstukken kijken. En natuurlijk om wat tijd alleen door te brengen om mijn gedachten op te schrijven of te genieten van een goede film.

Núria Comorero Nosàs - Hallo, mijn naam is Núria! Ik kom uit een familie van muzikanten uit Barcelona, ??Spanje. Ik begon te spelen en speelde al op zeer jonge leeftijd cello in mijn geboortestad en toen ik 17 jaar oud was, verhuisde ik naar de VS om mijn studie voort te zetten. Ik heb vier jaar in New York City en Boston gewoond. Naast muziek geniet ik van veel dingen in het leven, zoals Lego bouwen, heerlijk Catalaans koken en Spaans eten, reizen en uitgaan met vrienden. In een orkest spelen is absoluut een van mijn favoriete bezigheden als muzikant, en dat kan niet. Ik heb enorm veel zin om bij het Rotterdams Philharmonisch te spelen en te genieten van dit nieuwe hoofdstuk in mijn leven.

Joe Prindl - Hallo, mijn naam is Joe, ik kom uit Groot-Brittannië en speel contrabas. Ik kwam in 2019 voor mijn master naar Amsterdam en ben nooit meer weggegaan! Ik heb tijdens mijn verblijf in Nederland het genoegen gehad om met verschillende Nederlandse orkesten te spelen, waaronder het Rotterdams Philharmonisch Orkest, en ik ben erg opgewonden om in september met de academie te beginnen. Als ik geen bas speel, kun je mij vinden op de racefiets, op de tennisbaan of in de keuken als ik een nieuw recept uitprobeer.

Toegangskaarten
Vanwege de grote belangstelling en voorverkoop raden we aan om vooraf online kaarten te bestellen via deze link: https://bit.ly/KM240526 of (indien nog voorradig) vóór aanvang aan de deur à € 17,50 p.p.. Studenten kunnen op vertoon van hun studentenkaart naar binnen voor € 5,00 p.p. – kinderen t/m 14 jaar onder begeleiding van een volwassene hebben vrije toegang.

– George Onslow – Strijkkwintet # 23 in a mineur, opus 58.
– Allegro non Tanto Vivo,
– Adagio Sostenuto,
– Menuetto,
– Finale.
De eerste vioolpartij wordt door Julie Adalsteinsson gespeeld.

– Max Bruch – Strijkoctet in bes majeur,
– Allegro Moderato,
– Adagio,
– Allegro Molto.

De uitvoering van Bruch m.m.v. Hed Yaron Meyerson (plv concertmeester RPhO - viool), Melanie Broers (viool) en Olfje van der Klein (altviool), leden van het RPhO.

De leden van de Academy zijn: Julie Adalsteinsson (viool) Lana Trimmer (viool), Almudena González-Navarro (altviool), Núria Comorera Nosàs (cello), Joe Prindl (contrabas).