Catharina Theresiazaal, ook wel Empirezaal

De Empirestijl, waar de zaal onder andere naar is vernoemd, is oorspronkelijk in Parijs ontstaan na de Franse Revolutie. Napoleon Bonaparte introduceerde de stijl overal waar hij kwam, hierdoor werd de stijl verspreid door heel Europa en is het ook in het kasteel te vinden. De andere benaming van de zaal komt van Catharina Theresia van Brussel (overleden 1678), ze was getrouwd met Pieter van Duiveland (overleden 1689), heer van het kasteel.

De zaal heeft lange tijd als rechtszaal gediend voor de Vierschaar. Dit was in de middeleeuwen het gerechtelijk bestuur in de omgeving en in opdracht van de heer van het kasteel konden inwoners berecht worden.

Op de gebrandschilderde ramen zijn de namen en wapens te zien van een aantal vrouwen van de kasteelheren van Rhoon, waarnaar de zalen zijn vernoemd. Geplaatst door Boudewijn van Roon nadat hij de geschiedenis van z'n familie had uitgezocht en het kasteel in 1598 heeft gerestaureerd.