Tuin

Het kasteel is altijd omgeven geweest door groen, alleen is er weinig van de oorspronkelijke tuin bekend. Wel zijn er in 1647 een aantal tekeningen van de tuin gemaakt door Roelant Roghman (1627-1692). Hierop is te zien hoe het kasteel en de omgeving er in de zeventiende eeuw uitzag. Zo lag het kasteel in een bosrijk gebied en was het te bereiken via een stenen poort bij de ophaalbrug. Ook was er een renaissancetuin met hagen, gelegen waar nu de moestuin ligt.

Het kasteel is eigendom van Stichting Kasteel van Rhoon. De overige omgeving: de baroktuin, de moestuin, het voorbos, het kasteelbos en twee graspercelen, genaamd Huiters, zijn eigendom van het Zuid-Hollands Landschap. Het voorbos, gelegen naast de oprijlaan van het kasteel, bestaat uit monumentale linden en ruigtekruiden zoals fluitenkruid. Voor een wandeling is het kasteelbos een mooie plek, hier loopt een beekje en zijn de boomsoorten esdoorn, es, paardenkastanje, haagbeuk en veldesdoorn te vinden. Aansluitend liggen twee grienden in het achterbos, deze plek is te bereiken door een kleine ophaalbrug.